Toyota Siap Luncurkan Sedan Legendaris Celica

Senin, 22 Juli 2024 - 19:01 WIB
loading...
Toyota Siap Luncurkan...
Toyota Celica. FOTO/ CARSCOOPS
A A A
TOKYO - Toyota baru-baru ini menyatakan minat mereka untuk menghidupkan kembali model ikonik, Celica, berikut minat orang ramai dalam enjin pembakaran dalaman.



Menurut media Jepun, BestCar, generasi kelapan Toyota Celica dijangka akan diperkenalkan pada Tokyo Auto Salon tahun depan.

Desas-desus ini mengikuti kebangkitan semula model-model lain seperti MR2, Starlet Turbo, serta S-FR yang akan bergabung dengan barisan Toyota sedia ada seperti GR Supra, GR 86, Corolla, dan Yaris.

Bentuk baharu Celica ini masih menjadi tanda tanya, namun sejarahnya yang pelbagai memberikan beberapa petunjuk menarik.

Bagi mereka membesar pada tahun 70-an, Celica dikenal sebagai 'Mustang Jepang', peminat era WRC dan perlumbaan Grup A mungkin lebih mengingati generasi keempat, kelima, dan keenam yang melahirkan mobil reli Celica GT-Four yang dikuasakan oleh enjin '3S-GTE '.

Generasi ketujuh dengan desain bentuk sudut dan pacuan depan menjadi populer di waralaba Fast & Furious dan Need For Speed pada awal 2000-an.

Metik laporan BestCar, Toyota berkemungkinan besar akan mengikuti laluan era WRC untuk kebangkitan kembali Celica ini.

Spekulasi dapat dipercaya dari BestCar menunjukkan Celica generasi kelapan ini mungkin akan menggunakan enjin 2.0 liter, mampu menghasilkan sekitar 300kW dan disetujui minggu ini oleh Toyota.

Enjin ini melaporkan telah dalam pembangunan untuk beberapa waktu dan siap untuk diluncurkan.

Dengan kedudukan sebagai alternatif mewah kepada produk GR, Celica baharu ini berpotensi menjadi pilihan menarik dengan harga sekitar ASD70,000 menampilkan tempat duduk 2+2, dan pilihan transmisi automatik atau manual.

Hanya masa yang akan menentukan apakah Toyota akan menghasilkan Celica ini – kita akan mendapat lebih banyak maklumat di Tokyo Auto Salon 2025.
(wbs)
Dapatkan berita terkini dan kejutan menarik dari SINDOnews.com, Klik Disini untuk mendaftarkan diri anda sekarang juga!
Baca Berita Terkait Lainnya
Copyright ©2024 SINDOnews.com
All Rights Reserved
read/ rendering in 0.4140 seconds (0.1#10.140)